ZPĚT

 

 

 

Klíčky pro zdraví

 

 

 

 

 

Naklíčením obilovin, luštěnin a dalších semen si doma můžeme připravit vlastní čerstvou a svěží zeleninu po celý rok. Naklíčením semen se podstatně zlepšuje jejich stravitelnost, roste až několikanásobně obsah vitamínů a zejména enzymů, objeví se i některé nové živiny a neúplné bílkoviny se stanou úplnými. Na příklad naklíčené sójové boby mají více vitamínu C než citrony.

Použitím naklíčených semen získáme jídlo i lék, což bylo známo již pět tisíc let před naším letopočtem. Naklíčená semena se používají hojně v čínské a japonské kuchyni. Obě civilizace dodnes disponují nejvyšším průměrným věkem.

Podle starých knih o léčivých rostlinách byly předepisovány klíčky luštěnin při potížích  s otoky, svalových křečích, trávicích potížích i při problémech s vyrážkami a ekzémy.

Enzymy, obsažené v naklíčených rostlinkách, prý dokonce omlazují náš organismus. Dr. C. Y. Tsay z Purdue University uvádí, že klíčky obsahují více než 25% své kalorické hodnoty ve formě bílkovin (to je větší procento než nejkvalitnější biftek) a představují nejdokonalejší potravinu pro člověka. Zařazením naklíčených semen do stravy dovede naše tělo lépe využívat ostatní živiny. Podle výzkumů University of Texas naklíčená pšenice, čočka a fazole mung byly schopny zamezit růstu rakovinových buněk.

Semeno je jádrem života, je pokladnicí koncentrované energie a živin.

K naklíčení je možné použít téměř všechny druhy jedlých semen, nelze však používat semena chemicky ošetřená. Doba klíčení je různá, nejrychleji klíčí obiloviny, luštěniny, vojtěška a řeřicha. Nejpomaleji snad sójové boby. Klíčivost ovlivňuje i stáří semen.

Naklíčené rostliny konzumujeme nejlépe celé a v syrovém stavu. Nejvíce minerálních látek a vitamínů obsahují  v době, kdy jsou také nejchutnější. Je třeba to vyzkoušet - jsou-li nahořklé, nechali jsme je klíčit příliš dlouho. Konzumovat by se měly nejpozději sedmý den od počátku klíčení.

Existuje několik metod klíčení, určité zásady jsou však pro všechny společné - semena používáme, jak jsme již uvedli, bez postřiků a moření. Potom je zbavíme cizích příměsí a odstraníme také semena neúplná a jinak zbarvená. udržujeme je v teple (21º - 27º C), v přiměřeném vlhku, při dostatku kyslíku. Ty druhy semen, která mají po vyklíčení dvojici děložních lístků, necháme po objevení lístků na nepřímém denním osvětlení nebo při světle umělém, až se jejich žlutá barva změní v zelenou. Nezapomene udržovat dostatek vlhkosti (přikrytím celofánem nebo sklem).

Nejlépe se osvědčil následující způsob klíčení:

Nádobu pro klíčení důkladně omyjeme horkou vodou bez chemických prostředků. Po předběžné úpravě (přebrání a důkladné propláchnutí) nasypeme semena na dno nádoby (keramické nebo skleněné pekáčky či misky, případně do speciální soupravy pro klíčení) zalijeme vodou a necháme stát - podle druhu semen v průměru 8 až 12 hodin. Pak vodu slijeme (použijeme ji třeba k zalévání květin nebo zeleniny - obsahuje mnoho živin), semena propláchneme a nakonec dáme jen tolik vody, aby semena byla ve vlhku  dáme na místo, kam nedopadá přímé sluneční světlo. Proplachujeme 2x denně. Když klíčky dosáhnou správné velikosti (2 až 3x delší než semeno), můžeme je konzumovat nebo uložit v chladničce. Obiloviny dosáhnou optimální délky klíčků za 2 až 3 dny, luštěniny a vojtěška za 3 až 5 dnů.

 

V případě, že semena neklíčí, můžeme hledat různé příčiny:

  • semena jsou starší nebo nevhodně skladovaná

  • použili jsme příliš vody, semena mají být pouze vlhká

  • použili jsme málo vody - semena zasychají

  • v místnosti je příliš chladno

  • na semena dopadá příliš světla

  • semena jsou v příliš silné vrstvě - špatný přístup vzduchu

  • voda obsahuje příliš chlóru, fluoru nebo jiných látek. V tom případě lze použít stolní vodu, odstátou - již bez kysličníku uhličitého, vodu destilovanou nebo upravenou, zbavenou chlóru a těžkých kovů.

  •  

    Při konzumaci nezapomeňte, že klíčky obsahují také vysoké procento hořčíku, prvku, který je nezbytný k udržení dobrého zdraví a také na to, že spotřeba naklíčených semen by měla stoupat úměrně s naším věkem.

     

     

     

    ZPĚT